استارتاپهایی که به دنبال جذب سرمایه برای توسعه خود هستند، باید پاسخ دقیق و کاملی برای سوالات اساسی کسبوکار خود داشته باشند. میثم زرگرپور، معاون سرمایهگذاری صندوق پژوهش و فناوری نوآفرین، معتقد است همه استارتاپهایی که به دنبال سرمایه برای رشد و توسعه کسبوکار خود هستند، قبل از مراجعه به سرمایهگذار باید به طور کامل با کسبوکار خود آشنایی داشته باشند. زرگرپور گفت: «من به عنوان یکی از اعضای کمیته سرمایهگذاری نوآفرین، به استارتاپها توصیه میکنم قبل از مراجعه به سرمایهگذار، پاسخ سوالات اساسی مربوط به کسبوکار خود را بدانند. در واقع باید بدانند دقیقا چه مشکلی را برای چه گروهی از مشتریان حل میکنند؛ چه مزیتی نسبت به رقبا دارند و در کل چرا مشتریان باید به جای خرید از رقبا، استارتاپ آنها را انتخاب کنند.» استارتاپی که به این سوالات پاسخ میدهد؛ یعنی بهطور کامل صنعت، محصول و مشکل مشتریان خود را شناسایی کرده و میتواند راهحلی بهینه ارائه دهد که مشتری حاضر به پرداخت پول برای آن باشد. شاید این نکته بدیهی باشد؛ اما متاسفانه استارتاپهای زیادی را میتوان پیدا کرد که با دقت به این موضوع فکر نکردهاند و پاسخ کاملی ندارند.

